قانون مالیات بر ارزش افزوده
ساعت ۸:٤٦ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۸ امرداد ۱۳۸٧  

شماره16273/95                     

                             

   19/3/1387

جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

        عطف به نامه شماره 36300/23783 مورخ 28/7/1381 در اجراء اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب جلسه مورخ 17/2/1387 کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطابق اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود پس از موافقت مجلس با اجراء آزمایشی آن به مدت پنج سال در جلسه علنی مورخ 9/11/1386 و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی


 
تجزیه وتحلیل بیانیه 34 هیأت استانداردهای حسابداری دولتی (GASB)
ساعت ۱٠:٢٤ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٥ امرداد ۱۳۸٧  

تا قبل از صدور بیانیه  34 , نظام حسابداری وگزارشگری مالی دولت های ایالتی و محلی کشور امریکا بر اساس چارچوب نظری موضوع بیانیه ی مفهومی شماره ی یک واصول دوازده گانه وبیش از سی بیانیه ی استاندارد مصوب هیات استاندارد های حسابداری دولتی طراحی گردیده بود .

در سال 1999 مدل جدید گزارشگری مالی دولتی مصوب(GASB )طی یک بیانه ی مفصل حاوی 166 بند به همراه ضمائم آن به شماره ی 34 ابلاغ گردیده.در واقع بیانیه 34 براساس چارچوب نظری مبتنی بر مسئولیت پاسخگویی موضوع بیانیه ی مفهومی شماره ی یک تدوین گردیده است که ویژگی های نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتهای ایالتی ومحلی امریکا را که در آغاز هزاره ی سوم میلادی در جریان اجراست, به تفضیل بیان میکند .

تا اواخر قرن بیستم گزارش های مالی اغلب کشورهای پیشرفته برای ایفای مسئولیت پاسخگویی مالی تاکید داشتند. در آستانه ی ورود به قرن بیست ویکم تحولات  درخورملاحضه ی پدید آمد تا گزارش های مالی بتوانند بخشی از اطلاعات مورد نیاز برای ایفا مسئولیت پاسخگویی عملیاتی را نیز فراهم نمایند

 

 

 

 

 

 

 


کلمات کلیدی: حسابداری دولتی
 
ارزیابی‌ رعایت‌ قوانین‌ و مقررات‌ در حسابرسی‌
ساعت ٦:٥۳ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٥ امرداد ۱۳۸٧  

استانداردهای حسابرسی-بخش٢۵:

 ارزیابی‌ رعایت‌ قوانین‌ و مقررات‌ در حسابرسی‌صورتهای‌ مالی‌

 

 

کلیات‌

1  . هدف‌ این‌ بخش‌، ارائه‌ استانداردها و راهنماییهای‌ لازم‌ در مورد مسئولیت‌ حسابرس‌ نسبت‌ به‌ ارزیابی‌ رعایت‌ قوانین‌ و مقررات‌ (توسط‌ واحد مورد رسیدگی‌) در حسابرسی‌ صورتهای‌ مالی‌ است‌.


کلمات کلیدی: حسابرسی رعایت
 
اهمیت حسابداری بهای تمام شده در بخش دولتی
ساعت ۱۱:٥٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۳ امرداد ۱۳۸٧  

  مهراب کریمی شهرکی                               mehrab.karimi@yahoo.com

حسابداری بهای تمام شده یا حسابداری صنعتی به شاخه ای از حسابداری اطلاق می شود که وظیفه آن شناخت،جمع آوری ،پردازش وگزارشگری اطلاعات مربوط به عوامل بهای تمام شده و محاسبه بهای تمام شده خدمات ومحصولات و همچنین ارائه روشهای تقلیل بهای تمام شده خدمات وتولید از طریق تجزیه و تحلیل گزارشها می باشد.حسابداری بهای تمام شده جدا از حسابداری مالی و حسابداری دولتی نیست وبا بکارگیری این شاخه از حسابداری،در واقع قسمتی از وظایف حسابداری  به حسابداری بهای تمام شده واگذار شده تا برخی از اهداف حسابداری مالی در بخش خصوصی و حسابداری دولتی در بخش عمومی تامین شود. 

حال اهمیت حسابداری بهای تمام شده در بخش دولتی رااز دو منظر زیر به اختصار مورد بحث قرار می دهیم.

الف-نظام بودجه ریزی عملیاتی

ب-قانون مدیریت خدمات کشوری


 
حسابرسی عملکرد مدیریت و نقش آن در شفاف سازی واحدهای اقتصادی
ساعت ۱٠:٠٦ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۳ امرداد ۱۳۸٧  

نویسنده: صالح ضیایی شهیری


    بیش از هفتاد سال است که ابتدا در انگلستان و بعد از آن آمریکا، کانادا و سایر کشورهای اروپایی این سوال مطرح شد که چرا حفظ کامل منافع سهامداران از طریق روش های حسابرسی سنتی (حسابرسی مالی) تامین نمی شود و همراه با این سوال نگرشی به سمت و سوی روش جامع تر، کامل تر و دقیق تر شکل گرفت و با نام حسابرسی عملکرد مدیریت یا حسابرسی مدیریت فعالیت خود را آغاز نمود. تا اواخر دهه هشتاد حسابرسی عملکرد مدیریت محدود به حسابرسی رعایت بود و در چارچوب رعایت قوانین، آیین نامه ها و دستور العمل ها فعالیت داشت. امروزه با توجه به نقش اثربخش تجزیه و تحلیل جامع اطلاعات و آمار مندرج در صورت های مالی، ابتدا حسابداری صنعتی و حسابداری مدیریت، در تصمیم سازی و تصمیم گیری منطقی، با هدف افزایش بازده اقتصادی و ثروت سهامداران وارد عرصه مدیریت شد و سپس حسابداری کیفیت، حسابداری محیط زیست، مهندسی مالی، مدیریت ارزش، مهندسی ارزشی و ... به عنوان ابزاری موثر به کمک مدیران صنایع و مدیران اقتصادی آمد.
    


کلمات کلیدی: حسابرسی عملکرد
 
واژه شناسی حسابرسی عملیاتی
ساعت ٩:٥٠ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۳ امرداد ۱۳۸٧  

 نظام‌الدین رحیمیان
    
    
    مقدمه
    «حسابرسی عملیاتی» یکی از انواع خدمات مشاوره مدیریت است که روز به‌روز اهمیت بیشتری می‌یابد. نگاهی اجمالی به کتابها و نشریه‌های موجود درباره این نوع خدمات حرفه‌ای، موید این نکته است که برای بیان و نامگذاری آن، از واژه‌ها و اصطلاحات مختلفی استفاده شده است. در این مقاله، تلاش شده است تا ضمن ارائه تعریفی از «حسابرسی عملیاتی» و مولفه‌های اساسی آن و نشان دادن اهمیت و نقش و جایگاه آن در اقتصاد بخشهای عمومی و خصوصی، مناسبترین واژه برای آن شناسایی و معرفی شود.


کلمات کلیدی: حسابرسی عملیاتی
 
ERP چیست ؟
ساعت ۱٢:٢۳ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۱ امرداد ۱۳۸٧  

سالیان متمادی برنامه های کاربردی مورد استفاده در سیستمهای اطلاعاتی بصورت مجزا (functional)ارائه میشد و هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتند. چنین نرم افزارهایی مورد توجه و علاقه شرکتهای کوچک بود و براحتی نیازهای خود را توسط این برنامه های کاربردی (application) برآورده میکردند. اما پس از مدتی با گذشت زمان و با شروع فرایند مهندسی مجدد فرایندهای تجاری در سازمانها ، نیاز به انواع مختلف سیستمهای اطلاعاتی احساس شد و تولید سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه که بتواند نرم افزارهای حوزه های مختلف از جمله حسابداری ، تولید ، فروش ، انبار و ... را بصورت منسجم و همراه هم بکار گیرد آغاز گردید . برای تولید چنین نرم افزاریهایی ، ارائه رویکرد های جدیدی از جمله معماری مبتنی بر client /server و همینطور نرم افزارهای یکپارچه ضروری بنظر میرسید...

 


کلمات کلیدی: حسابداری
 
کاربرد مبنای تعهدی کامل در حسابداری دولتی
ساعت ۱:٠٧ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۸ امرداد ۱۳۸٧  
افسانه رفیعی

afsaneh.rafiee@yahoo.com

مقدمه

اغلب استانداردهای حسابداری بخش دولتی، با این فرض تدوین می­شود که دولت درگیر فعالیتهای بیطرفانه وغیر انتفاعی است و وظیفه حسابداری دولتی، به گزارش فراغت دولت از بودجه، شرح تامین و مصرف وجوه محدود می­شود و نیازی به محاسبه دقیق نتایج عملکرد و وضعیت مالی دولت نیست. اما اخیراً در بعضی از کشورها، از جمله بریتانیا، زلا‌ند نو و استرالیا، رویکردی به سوی استفاده از مبنای تعهدی کامل در حسابداری بخش عمومی ایجاد شده است.

در کشور ما، برخی سازمانهای دولتی به سمت استفاده از مبنای تعهدی کامل در حسابداری حرکت کرده­اند. از این رو، به نظر می­رسد که در ایران نیز، همانند دیگر کشورهایی که این مسیر را برگزیده­اند، بررسی تحلیلی مزایا و معایب این رویکرد ضروری باشد چرا که مبنای مورد استفاده درحسابداری دولتی می تواند بر اطلا‌عات مالی و تصمیمگیریهای مبتنی بر این اطلا‌عات تاثیر گذارد و در صورت گزینش آن به عنوان مبنای پیشبینی و بودجه بندی، موجب تغییرات عمدهای در تخصیص منابع شود.


کلمات کلیدی: حسابداری دولتی
 
 
 
 
pcjava